- Aktualności
-
Starostwo
- Kierownictwo Starostwa
- Wydziały
- Jednostki organizacyjne
- Administracja zespolona
- Programy i Strategie
- Mapa Aktywności Organizacji Pozarządowych
- Polsko-Czeskie Centrum Doradztwa i Promocji Gospodarki
- Raport o stanie powiatu za rok 2018
- Raport o stanie powiatu za rok 2019
- Raport o stanie powiatu za rok 2020
- Deklaracja Dostępności
-
Powiat
- Nasz powiat
- Władze powiatu
- Drogi Powiatu Namysłowskiego
- Lokalny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich
- Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Nieruchomości
-
Strategia
- Informacje ogólne
- Promocja Strategii
- Konsultacje społeczne
- Rada Programowa
- Zespół Roboczy
- Podzespół tematyczny Konkurencyjność gospodarcza Powiatu
- Podzespół tematyczny Turystyka, kultura, promocja
- Podzespół tematyczny Wysoka jakość kapitału społecznego i bezpieczeństwo społeczne mieszkańców
- Podzespół tematyczny Infrastruktura techniczna
- Podzespół tematyczny Wysoka jakość ochrony zdrowia, pomocy społecznej i aktywności obywatelskiej
- Podzespół tematyczny Środowisko
- Stan powietrza w Powiecie Namysłowskim
- Dla przedsiębiorców
-
Dla mieszkańca
- Opieka zdrowotna
- Nieodpłatna pomoc prawna
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Dom Pomocy Społecznej "Promyk"
- Ogłoszenia biura rzeczy znalezionych
-
Dane przestrzenne powiatu namysłowskiego E-usługi zasobu geodezyjnego i kartograficznego
- GEOPORTAL CUW
-
Informacje E-Usługi zasobu geodezyjnego i kartograficznego
- Obsługa prac geodezyjnych drogą elektroniczną (GEO-INFO i.KERG)
- Obsługa wniosków o koordynację sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu (GEO-INFO i.Projektant)
- Obsługa wniosków rzeczoznawców majątkowych o udostępnienie danych z Rejestru Cen (GEO-INFO i.Rzeczoznawca)
- Obsługa wniosków komorników o udzielenie informacji na podstawie danych egib (GEO-INFO i.Komornik)
- Dane przestrzenne powiatu namysłowskiego GEO-INFO i.NET
- Dane przestrzenne powiatu namysłowskiego GEO-INFO i.EGIB
- Usługa WMS (mapa ewidencji gruntów i budynków, osnowa geodezyjna)
- Usługa WFS (geometria i informacja o działkach ewidencyjnych i budynkach)
- Ewidencja zbiorów i usług (metadane)
- Dane przestrzenne powiatu namysłowskiego - GEO-INFO i.NET
- Dane przestrzenne powiatu namysłowskiego - GEO-INFO i.EGiB
- Status wykonania prawa jazdy
- Status wykonania dowodu rejestracyjnego
- Pomoc społeczna
- Dzielnicowi KPP w powiecie namysłowskim
- Turystyka
- Zamówienia publiczne
- Program wsparcia dla rodzin „Za życiem”
- Obrady sesji
- Interpelacje i zapytania
- Informacje dla organizacji pozarządowych
Światowy Dzień Konsumenta:prawa konsumentów-seniorów
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku UOKiK przypomina o prawach seniorów. Najczęstsze praktyki skierowane przeciwko nim dotyczą umów zawieranych na pokazach lub w czasie wizyty handlowca w domu. Obecnie urząd prowadzi 14 postepowań w tego typu sprawach.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W 2017 r. UOKiK postanowił przypomnieć o prawach osób w wieku senioralnym. Walka z nieuczciwymi praktykami skierowanymi przeciwko nim to jeden z najważniejszych celów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Działania niezgodne z prawem
- Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze nieprawidłowości dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli podczas wizyty handlowca w domu konsumenta lub podczas prezentacji towarów. W 2016 r. wydaliśmy 13 decyzji, w których stwierdziliśmy niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością. Prowadzimy obecnie 14 kolejnych postepowań – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
W przypadku wizyt w domach konsumentów i najczęściej naruszają prawo podmioty które sprzedają usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu. Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele mówią, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu.
Niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w przesyłanych konsumentom zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie umowy w ustawowym czasie 14 dni.
Jak jest w innych krajach?
Urząd zapytał inne kraje UE czy również mają problemy z praktykami wymierzonymi w seniorów podczas pokazów. Kilka z nich przyznało, że istnieje u nich podobne zjawisko. Były to m.in. Niemcy, Austria, czy Węgry. W niektórych państwach istnieje obowiązek zgłaszania pokazu. Niedozwolone jest wówczas sprzedawanie innych produktów i w odmiennych cenach niż w tym zgłoszeniu.
Skargi seniorów
Polscy konsumenci-seniorzy skarżą się również na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. Proponowane im kontrakty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat. W szczególności dotyczy to branży telekomunikacyjnej i finansowej. Seniorzy sygnalizują brak dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Przede wszystkim chodzi o sprzedaż im usług, z których nie korzystają - np. różnego rodzaju usługi związane z dostępem do internetu. Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.
Wszyscy możemy pomóc
UOKiK przypomina, że ochrona konsumentów w podeszłym wieku prowadzona przez instytucje państwowe może być wspierana przez każdego z nas.
- Warto sobie zadać w pytanie, czy na co dzień możemy cos zrobić żeby nie dopuścić do sytuacji, w której senior padnie ofiarą manipulacji. Czy możemy porozmawiać z babcią, wujkiem, czy sąsiadką i powiedzieć im żeby uważali na wizyty przedstawicieli handlowych, zaproszenia na rzekome bezpłatne badania medyczne, które okazują się pokazami? Ostrzec ich również przed pułapkami, którem mogą czyhać na tych prezentacjach? – przypomina prezes Marek Niechciał.
Prawom konsumentów-seniorów poświęcona była również konferencja Ochrona konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki, która odbyła się 10 marca w Senacie. Organizatorami spotkania byli: UOKiK, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Modyfikował: Barbara Jarmuszewska | Data modyfikacji: 15-03-2017 10:44
- Wydział Organizacyjny - Informacje ogólne
- Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych - Informacje ogólne
- Wydział Finansowy - Informacje ogólne
- Wydział Promocji i Rozwoju Powiatu - Informacje ogólne
- Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich - Informacje ogólne
- Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami - Informacje ogólne
- Wydział Dróg - Informacje ogólne
- Wydział Komunikacji i Transportu - Informacje ogólne
- Wydział Edukacji, Kultury i Sportu - Informacje ogólne
- Wydział Architektury i Budownictwa - Informacje ogólne
- Wydział Inwestycji, Zamówień Publicznych i Mienia Powiatu - Informacje ogólne
- Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa - Informacje ogólne